Waarom is het belangrijk om genoeg slaap te krijgen?

Wees eerlijk! Hoeveel slaap per nacht krijg jij ’s nachts? Ik weet nog dat er een tijd in mijn leven was toen het nog cool was om te zeggen dat je amper geslapen had. Het was bijna een soort van wedstrijd om te zien wie de dag kon doorkomen op het minst aantal uren slaap. Nu ik ouder ben, realiseer ik mij hoe stom deze wedstrijd was. Maar waarom is het belangrijk om genoeg slaap te krijgen? In deze blog post geef ik 6 redenen waarom.

Waarom is het belangrijk om genoeg slaap te krijgen?

1. Betere concentratie
Wanneer je weinig geslapen heb, zal het moeilijker voor je zijn om je concentreren op je (school)werk. En natuurlijk komt er weleens een nacht dat je minder goed slaapt. Maar je zult dan al merken dat het moeilijker is om de dingen af te krijgen, die je normaal gemakkelijk doet. Het duurt nu langer voordat je iets af hebt of je krijgt helemaal niets gedaan die dag. Als het één keer voorkomt, is het niet zo erg. Maar wat als je elke nacht maar 4 uurtjes slaapt?

2. Meer energie gedurende dag
Wanneer je genoeg slaap krijgt per nacht, voel je ook dat je fris en fruitig wakker wordt. Je hebt genoeg energie om te gaan sporten, je werk te doen en om met je vrienden iets leuks te doen. Maar wanneer je niet genoeg slaap hebt gehad, zal het moeilijker voor je zijn om uit bed te komen en over het algemeen voel je je die dag niet fit. Dus wanneer je allemaal leuke plannen hebt voor de volgende dag, zorg dat je in ieder geval uitgerust bent.

3. Beter humeur
Wanneer ik niet genoeg heb geslapen, heb ik een minder goed humeur. En de meeste mensen worden geirriteerd en chagrijnig wanneer ze niet genoeg slaap hebben gehad en krijgen daardoor ook sneller ruzie. Al is dit niet altijd het geval. Het is ook een mix van niet genoeg slaap krijgen en hele tijd denken dat je niet genoeg slaap hebt gehad. Als je hele tijd denkt dat je te weinig slaap hebt gehad en daardoor geirriteerd wordt. Dus het is beter voor jezelf en de mensen om je heen dat je genoeg slaap krijgt. Laten we eerlijk zijn, wie wil er nou ruzie hebben of boos worden op mensen?

4. Beter voor je immuunsysteem
Als je niet ziek wilt worden, zorg je ervoor dat je immuunsysteem goed is. Je kunt gezonder gaan eten en gaan sporten, maar ook genoeg slapen is belangrijk. Je lichaam kan niet goed werken als je niet goed uitgerust bent. Ik krijg bijvoorbeeld een verkoudheid als ik een paar nachten op rij slecht geslapen heb. Maar die verkoudheid is ook zo weg wanneer ik weer een goede nacht heb gehad. Dat is waarschijnlijk ook waarom we zoveel slapen als we ziek zijn. Als je je lichaam laat rusten, kan het zijn werk doen.

5. Je maakt gezondere keuzes
Stel je je eens voor dat je wakker wordt na een verschrikkelijke nacht. Je bent chagrijnig en je hebt zeker geen zin om naar de sportschool te gaan en daarom sla je dat die dag over. Later die dag heb je honger en moet je iets gaan koken. Maar je hebt de energie niet om in de keuken te gaan staan en daarom bestel je voor het geval een pizza. Wanneer je uitgerust wakker wordt, ben je klaar om te gaan sporten en maak je betere keuzes wanneer je in de keuken staat.

Extra: Ik wil hierbij nog wel vermelden dat het absoluut niet erg is als je even een keer ongezonder doet. Je moet ook doen wat goed voelt en soms is dat een pauze nemen van sporten en een lekker pizza eten.

6. Het is makkelijker om dingen te onthouden
Als je moet studeren, is het beter om genoeg slaap te krijgen dan de hele nacht op te blijven. Wanneer je vol energie zit, onthoud je dingen veel beter. Maar wanneer je opblijft om te leren, zou het zomaar best kunnen dat je die dingen zo weer vergeten bent. Misschien moet je daardoor twee keer zo hard studeren. Vraag jezelf af of dat het waard is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.