Uitgever: Canongate Books Ltd
Genre: Drama
Bladzijdes: 304
Mijn beoordeling: 9/10

Koop het Engelstalige boek hier en het Nederlandstalige boek hier op bol.com

The midnight library

Nora’s leven is niet heel erg gemakkelijk. Ze is ook net juist ontslagen en dezelfde avond is haar kat aangereden door een auto. Dat is het moment dat Nora denkt dat ze dood wilt. Ze neemt een overdosis en verwacht dat ze dood gaat. Maar in plaats daarvan komt ze in een bibliotheek terecht en alle boeken staan voor een verschillende versie van haar eigen leven. Hoe zou Nora’s leven eruit hebben gezien als ze wel naar de Olympische Spelen was gegaan? Wat als ze met een bepaalde man was getrouwd? Wat als ze een hele andere baan had? In deze bibliotheek mag ze uitproberen hoe haar leven dan was geweest. Maar zou ze ooit een leven vinden waarin ze echt gelukkig is? Zou Nora nog spijt krijgen van haar overdosis?

Review

Dit boek is extreem populair en het ding met populaire boeken is dat ze enorm tegen kunnen vallen want je hebt immers hoge verwachtingen van het boek. Maar toen ik hoorde dat ze bezig waren met de verfilming van dit boek, wist ik meteen dat ik eerst het boek wou gaan lezen. En dat deed ik afgelopen week dus. En eerlijk gezegd, viel dit boek helemaal niet tegen.

Dit boek gaat best wel diep. Normaal gesproken lees ik heel veel romans en het ding met zulke boeken is dat je totaal niet hoeft na te denken. Met dit boek is dat wel even anders. Meteen toen ik het boek begon te lezen, begon ik ook na te denken over mijn eigen leven. Hoe zou mijn leven eruit hebben gezien als ik een andere studiekeuze had gemaakt, wat als ik was blijven voetballen of wat als ik meer risicio’s zou durven te nemen? Net zoals Nora heb ik ook spijt van bepaalde dingen die ik niet heb gedaan.

Dit boek liet mij ook realiseren dat je leven er compleet anders kan uitzien als je een andere keuze maakt. Maar het probleem is, dat je nooit alles kunt doen. Neem Nora bijvoorbeeld, als ze wel al haar tijd had gestoken in het zwemmen was ze waarschijnlijk naar de olympische spelen gegaan. Maar misschien heeft dan helemaal geen tijd gehad om een bepaalde studie te kunnen doen. Het echte leven is precies. Als je een keuze maakt, betekent het dat je ‘nee’ zegt tegen het andere. Ik denk dat je uiteindelijk gewoon je hart moet volgen.

Maargoed, dit was echt een heel goed boek en ik heb er echt van genoten. Dit is ook het type boek dat je het liefst in één keer wilt uitlezen. Opzich is dat best mogelijk want het is niet een heel dik boek. Ik had vantevoren wel een idee hoe ik het boek zou laten eindigen en gelukkig was de auteur het met mij eens, want het eindigde precies zoals ik hoopte/verwachtte. Ik vond het einde mooi. Dit is echt het type boek dat je vaker dan één keer wilt lezen. Vaak heb ik dat gevoel niet. Niet omdat het boek dan slecht is, maar ik heb het dan wel weer gezien. Maar ik denk dat je van dit boek nog wel wat kunt leren. Je gaat in ieder geval nadenken over je eigen leven.

Dit is een boek dat ik zeker kan aanraden. Je begint echt na te denken over je leven, je eigen keuzes en waar je spijt van hebt. Maar toch denk ik niet dat dit boek voor iedereen is. Het gaat namelijk wel over een vrouw die dood wilt en een overdosis wilt nemen. Als je met zulke problemen op dit moment hebt, zou ik dit boek even overslaan.