Nightbooks – film recensie

Regisseur: David Yarovesky
Schrijvers J.A. White (boek), Mikki Daughtry, Tobias Laconis
Genre: Familie, Fantasie, Horror
Mijn beoordeling: 8/5/10

Kijk Nightbooks nu op Netflix

Nightbooks

Alex houdt ervan om spannende verhalen te schrijven. Maar dat stopte toen iedereen zei dat hij raar was en hij werd uitgescholden voor ‘creepshow’. Na zijn feestje, waar niemand kwam opdagen, gaat hij naar de boiler kamer om zijn boek met verhalen te verbranden. Maar in de lift gebeurd er iets geks. Als hij uit de lift stapt, is hij nog steeds in zijn gebouw maar het lijkt anders. Er staat een deur open en zijn favoriete film staat aan. Verder dat er een heerlijke pompoentaart op een tafel en loopt hij zo naar binnen. Voor hij het weet verdwijnt de deur en zit hij opgesloten en er is geen uitgang. De heks die dit deed, zegt dat hij enge verhalen voor haar moet schrijven en haar moet voorlezen elke avond. En Alex is niet alleen. Yasmin zit al drie jaar gevangen. Samen proberen ze een manier te vinden om te ontsnappen.

Recensie

Dit moet dus een film zijn voor het hele gezin. Maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat deze film geschikt is voor de hele familie. Ik denk dat het echt te eng is voor kleine kinderen. Tenzij brandende heksen geschikt is voor kleine kinderen. Maar als volwassene heb ik me enorm vermaakt.

Allereerst, vond ik het een heel leuk verhaal. Een heks ontvoert kinderen en als ze iets goeds kunnen blijven ze leven en anders niet. Alex weet gelukkig op het laatste moment te zeggen dat hij spannende verhalen schrijft. Het scheelde amper wat of hij was er niet meer geweest. Maar dit is precies wat de heks wou. De heks heeft elk verhaal uit haar enorme bibliotheek al gehoord en wilt nu graag nieuwe verhalen horen. En Alex moet die verhalen elke dag schrijven. Later in de film kom je erachter waarom Alex elke dag een verhaal moet schrijven. Dat was een leuke plottwist.

Ik vond ook dat degene die heks Natacha speelde enorm leuk was. Ik vond haar echt heel grappig, vooral wanneer Alex een verhaaltje voorleest en zij was de hele tijd bezig om hem te corrigeren. Vooral om te zeggen dat zijn verhalen niet realistisch waren. Dat waren mijn favoriete momenten. Iedereen in deze film was geweldig. Ze konden allemaal goed acteren. Soms zijn films met kinderen erin, slecht geacteerd. Daar had ik dit keer geen last van. Ik vond de verhaallijn leuk en de setting was ook heel erg mooi.

Het is niet een typische horror film dat je nachtmerries gaat geven. Het was niet eng in die zin. Misschien dat het voor de kleinere kinderen wel eng kan zijn overigens. Maar voor volwassenen zeker niet. Deze film is vooral qua entertaiment gehalte heel erg leuk. Ik denk dat dit een goede Netflix Halloween film is en dat dat veel mensen het leuk zullen vinden. Eerlijk gezegd, verveelde ik mij totaal niet. Vaak heb ik met Netflix films dat ze mij op een gegeven moment beginnen te vervelen. Dat had ik dit keer niet. Deze film komt zeker op de lijst van films die ik wel leuk vond.

Maar ik kan begrijpen dat het niet voor iedereen is. Vooral niet voor degene die van hele spannende films houden. Maar voor iedereen die een vernamelijke en leuke film over heksen wilt zien, is dit wel een aanrader.